Altruisme 2.0
Getrokken conclusies
zeggen soms meer over iemands denkkader dan over de realiteit zelf.
Uit het volgende betoog valt misschien op te maken dat de focus op alleen
altruïsme het leven wel heel complex maakt, aangezien relaties relatief aan
elkaar zijn. Om meer licht op het onderwerp te schijnen maak ik voornamelijk gebruik van de H. Johannes Paulus II en paus Franciscus.
We leven in
een civilisatie die opgebouwd wordt uit liefde; wellicht klinkt het ‘cheesy’,
toch wil ik er serieus op ingaan. Een civilisatie van liefde staat bloot aan
gevaren, die gevaren promoten alles wat mogelijk is om de liefde tegen te
werken. Denk aan egoïsme, niet alleen van individuen, maar ook van stellen of
sociaal egoisme zoals bijvoorbeeld het nationalisme. Egoïsme is in al zijn
vormen radicaal tegengesteld en een direct gevaar voor een civilisatie van
liefde.
Anti-egoïsme
zou echter een verarmd en uiteindelijk een puur negatieve definitie zijn van
liefde. Het zou beter zijn om van altruïsme te spreken als het
tegenovergestelde van
egoïsme.
Maar het concept van liefde is het beste beschreven door Sint Paulus. Het gaat
niet om de acties van het individu die altruïstisch of egoïstisch kunnen zijn,
maar om de mens die van zichzelf een oprecht geschenk maakt. Een geschenk is duidelijk
bedoeld voor anderen en niet voor jezelf. Dit is waar vrijheid om de hoek komt kijken;
vrijheid heeft niets te maken met ongelimiteerd doen wat je wilt, maar eerder
met het doen wat juist is. In de praktijk komt dit neer op het geschenk van
(je)zelf. Bij het ‘vrij je-
zelf
schenken’ schuilt ook het aspect van ‘de plicht’.
Ieder gezin
is een ‘samenleving van personen’ en zal het bovenstaand concept herkennen. Laten
we nu eens kijken naar onze opgebouwde rechten en het
collectieve
belang. Een individu mag ageren tegen een heersend regime, maar een individu moet
ook oppassen om niet bepaalde fouten te begaan die kunnen voortkomen uit het
verkeerd begrijpen van het idee van opgebouwde rechten en van het misbruik
ervan.
Tegenwoordig
bestaat het idee om nog bredere rechten te claimen; aan de basis hiervan ligt
het idee dat de persoon een op zich staande ‘eenheid’ is, in toenemende mate
onberoerd
door andere omliggende ‘eenheden’. Het concept van plicht lijkt niet langer
verbonden te zijn met zo’n idee van rechten. Als gevolg kunnen de rechten van
het individu worden gehandhaafd zonder rekening te houden met het feit dat
ieder
menselijk
wezen deel uitmaakt van de maatschappelijke context waarin zijn of haar rechten
en plichten verweven zijn met die van anderen en het algemeen welzijn zelf.
Om terug te
komen op de civilisatie van liefde: de rechten van elk individu moeten in
harmonie geordend zijn naar het algemeen welzijn, maar als we individuele
rechten als grenzeloos beschouwen zullen ze een bron van conflict en geweld
worden. Vooral nu de luchtvaart en de westerse samenleving (misschien meer dan
ooit) onder druk staat, is dit een belangrijk element om weer onder de aandacht
te brengen in het bedrijf en de samenleving. De mens is geen consumptiemiddel,
noch een losstaande eenheid. Gelukkig heeft KLM dit samen met de VNV decennialang
goed begrepen en daar zal
ook de
uitdaging in het debat en uitvoering blijven liggen.
Bronnen:
• Paus
Franciscus toespraak
‘Waardigheid
van de mens en
het belang
van samenwerking in
Europa’ tot
het Europees
Parlement te
Straatsburg.
• Paus
Johannes Paulus II: Letter
to the
families
Reacties
Een reactie posten