Distributed Cognition maakt het completer
In een vorige artikel werd beschreven hoe door de toename van luchtverkeer en introductie van planningssoftware zowel vliegers als luchtverkeersleiders met de gebreken van het systeem moeten omgaan. De gebreken kunnen ook als symptoom beschouwd worden, symptomen die gevolg zijn van het achterliggend ontwerp en beheer.
‘It’s no rocket
science’, grote kans dat het eens langs is gekomen in de cockpit. Ons werk is
geen wetenschap in de strikte zin van het woord. Maar wat is het dan wel? Edwin
Hutchins, die gezien wordt als grondlegger van het concept Distributed
Cognition dat thuishoort bij de cognitieve wetenschappen, publiceerde in 1995
zijn boek ‘Cognition in the Wild’. Hij onderzocht hiervoor hoe de bemanning een
modern marineschip navigeert. Hij deed hetzelfde voor de duizenden jaren oude micronesiaanse
navigatietechnieken. Met de traditionele methoden werden grote afstanden van
eiland naar eiland afgelegd in de Grote Oceaan. Hiervoor werd onder andere
gekeken naar de sterren, patronen in golven en de vliegrichting van vogels.
Belang van de sociale
dimensie
Op het marineschip zag
hij dat door communicatie de cognitieve eigenschappen in de groep veranderden. In
datzelfde jaar publiceerde Hutchins nog een artikel, ‘How a cockpit remembers it’s
speed’. Nauwgezet bestudeerde hij wat er kwam kijken bij het managen van de
snelheid van een MD-80. Het geheugen voor de te vliegen snelheid lag volgens
zijn methode in de cockpit, dus niet slechts de bemanning, maar bij de gehele
cockpit. De speedbugs zijn daarin geen geheugensteun, maar deel van het cockpitgeheugen.
Vanuit dit perspectief is de cockpit meer dan een neutrale werkomgeving. Het is
een cognitief systeem waarin cognitie op (geordende) wijze verspreid is en door
interactieve processen in stand wordt gehouden. Een systeem waar de bemanning
(slechts) deel van uitmaakt.
Hier een simpel
verhaal om het principe te illustreren:
Stel, je wilt
begrijpen waarom een mier een bepaald pad over het strand volgt. Je bekijkt het
pad van een mier en je ziet dat het spoor van de afgelegde route kronkelt aan
alle kanten. Om de afgelegde weg te begrijpen is de psychologie van een mier
onvoldoende. Het is ook nodig om het strandoppervlak te bestuderen en de
effecten daarvan op de mier, de structuur van het strand draagt immers aan dat
pad bij.
Je zou in de mier de
piloot kunnen zien en in het strand de cockpit. In de mensenwereld wordt het
verhaal echter veel ingewikkelder, want de theorie van Distributed Cognition
behelst dat kennis niet alleen in een individu ligt, noch alleen in de fysieke
elementen, maar tevens in de sociale omgeving. De sociale en culturele
realiteit, waarin de fysieke elementen zoals onze technologie ook een sociale
dimensie met zich meedragen en introduceren.
Wat telt als kennis?
Stel je voor dat in
Micronesië een handvol sterren aan de hemel verplaatst wordt, wat voor impact
heeft dat op de zeevaarders? Komen ze gewoon aan? Valt het ze überhaupt op?
Verdwalen ze? Wordt er iemand aangewezen als een ‘gekkie’? Of ontstaat er een
discussie om te ontdekken hoe het zit?
Gelukkig voor de Micronesiërs,
kunnen sterren niet naar willekeur verplaatst worden, het is een stabiel cognitief
systeem. Maar in ons werk is het anders, ons werk kent veelvuldig
veranderingen. De luchtvaart kan gezien worden als een wereld waarin allerlei
actoren een web spinnen. Ze maken het mogelijk om ons werk te doen, maar het
wordt ook mogelijk om verstrikt te raken als bepaalde actuele dimensies over
het hoofd worden gezien.
Hutchins wees er al
op, ons computertijdperk maakt informatieverandering ogenblikkelijk mogelijk.
Maar in een wederkerig systeem impliceert een update aan de ene kant tevens een
update aan de andere kant. Die andere kant bevat onder andere de wetgever,
ingenieurs, de programmeurs, managers en uiteraard de eindgebruikers.
Daarom is het
onderwerp van studie bij Distributed Cognition zowel de representatie van
informatie, alsook hoe informatie door een systeem heen reist en transformeert
door interacties en uiteindelijk ook belichaamd wordt. Die belichaming wordt bij
vliegers wel besproken als ‘skills, knowledge en behavior’.
De systemische
spanningen managen
In het distributieve
proces kunnen haperingen optreden, die soms wel en soms niet opvallen, vaak of
eenmalig zijn. Dit kan bijvoorbeeld door verschil in rationaliteit, waarbij
dimensies over het hoofd worden gezien. De rationaliteit van de ontwerper is
vanachter het bureau, die van de gebruiker is ‘in the wild’, de operatie.
Voorbeeld:
Een ingenieur zou voor
sunvisors alleen op het aantal (2) kunnen letten bij het ontwerp. Een vlieger
wil echter dat een sunvisor snel te installeren is als hij verrast wordt door
de zon. Als hij zijn stoel moet verplaatsen om bij de sunvisor te kunnen, getuigt
dat van een kloof tussen beider rationaliteiten en moet de vlieger een
workaround verzinnen. Hoe, volgt uit het design. Denk aan het kronkelend pad
van een mier.
Ook een software-update
of informatie in boeken verplaatsen, verwijderen of toevoegen is niet neutraal.
Dit soort informatie-transformaties moeten een reis afleggen door het hele
systeem. Het is een verandering, de verandering wordt al of niet zichtbaar gepresenteerd,
de representatie moet toegankelijk zijn en uiteindelijk belichaamd worden. Dit
heeft invloed op werkstructuren en werkcoördinatie. De invloed van de omgeving
op ons is niet neutraal. Welke ‘kleine’ aanpassingen verricht jij in je leven
en op het werk?
Doel van het concept
In plaats van nog meer
(big) data-analyses, is het doel van dit concept om de processen en interacties
in het systeem te begrijpen. Oftewel, door op de juiste plaatsen te zoeken de
juiste antwoorden te vinden. Vliegen is geen wetenschap, het is vakmanschap.
Wij werken met variabelen en moeten op pragmatische en ethische wijze doelen
bereiken. In ons vak zijn we ook kenniswerkers, en vanuit het stabiele micronesiaanse
perspectief is het in onze tijd een redelijke vraag of veranderingen van onze
‘hemellichamen’, oftewel van ‘de kaart van onze operatie’, ons vakmanschap en
ons werk wel ten goede komen.
Dit artikel heb ik geschreven voor een bekend blad voor verkeersvliegers in Nederland.
Reacties
Een reactie posten