Een vleugje samenleving en de hond.



Een herinnering.
Vandaag herinnerde ik opeens hoe ik ooit met mijn vader wandelde als kind. Hij was Libanees en bekeek onze samenleving vanuit zijn achtergrond. Daar heb ik veel van geleerd.
Het was, zo zag hij het in elk geval, 'not done' om een hond of kat een naam te geven die ook aan een mens gegeven zou kunnen worden. Om eerlijk te zijn was ik dit al lang vergeten.

De hond.
'Teun, Teun!' Hoorde ik een vrouw vandaag roepen. Toen ik omkeek zag ik dat ze haar hond riep. Dan weet je gelijk waarom ik dus terugdacht aan wat papa ooit tegen me zei.


De les.
Ooit zag ik een film waarin twee kinderen mochten raden wat voor smaak er in een reep chocola verwerkt was. Een van de jongens proefde het goed, amandel. Terwijl de ander het helemaal verkeerd had met zijn rough guess: "Kaneel?"
Zoals je ziet, we zijn niet allemaal fijnproevers. En de ingredienten van de samenleving zijn best moeilijk te ontdekken, al helemaal als je niet proeft.

Tijd om te proeven.
De mens is een relationeel wezen. En toen ik hier over nadacht, bedacht ik dat er twee facetten zijn aan dit fenomeen. Het eerste is dat dit fenomeen alleen kan voorkomen als iemand niet langer beseft dat iedere naam een betekenis heeft, of in ieder geval had (als je kijkt naar de moderne namen als: Jaylinn of Jayden). En als een naam niet langer een betekenis draagt, maakt het letterlijk niet uit wat voor 'naam je het beestje geeft'.
Tegelijkertijd zou het te maken kunnen hebben met gebrek aan reliëf in iemands denken....daarmee bedoel ik dat we waarde geven en eerbied aan mensen namen. Gevoelsmatig is het dan not done om je geliefde opa zijn naam aan een hond te geven. En iemand die dat snapt, zal dus voorzichtig zijn met andere mensennamen te gebruiken voor hun huisdier. Dat is gewoon een uiting van actieve  respect in de samenleving.
Zo kunnen we nog uren graven naar de oorzaak van dit vleugje in de samenleving. De ingrediënten zijn niet altijd makkelijk te vinden. De waarheid is echter dat de samenleving de maaltijd wordt die wij er van willen maken. Het is maar waar je trots op bent, maar besef wel...alles laat een bepaalde nasmaak achter ;)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een compliment aan echte vrouwen - de nieuwe Miss Nederland uitslag

Waarom ik mij toch koud voel in de warmere winters?

Het privilege voor de gedoopte