Babette's Feast - Recensie


Heerlijk! Heerlijk! Een film die laat zien dat een feestmaal veel meer biedt dan het eten zelf! Wil je eens iets anders zien dan typische Hollywood movies, of typische B films?
Babettes Feast is een Deense film die in 1987 uitkwam. Ja, het is een oude film en heel relaxt, maar wel een om enthousiast van te worden!
Toen ik nadacht over hoe ik Babettes Feast wilde recenseren kwam ik er achter hoe fijngevoelig het gewone leven was verwerkt tot een film. Er waren geen losstaande grootse gebeurtenissen met veel actie. Het ging veel meer over mensenlevens die elkaar kruisten en gaandeweg vervlochten tot een prachtig vlechtwerk.

In het Denemarken van meer dan 100 jaar geleden woonden twee zussen in een klein dorp. Als dochters van een dominee. Hun vader had een haast puriteinse houding in het leven, in de stroming die hij was begonnen kwamen hij en zijn volgelingen elke week samen. Zijn knappe dochters wijdden zich in hun leven aan caritatieve werken. Na de dood van hun vader bleef de beweging bestaan, ze kregen er echter geen nieuwe gelovigen bij.
De twee zussen kregen uiteindelijk een hulp in de huishouding, haar naam was Babette en ze kwam als vluchteling uit Frankrijk. De mensen uit het dorp en de twee zussen waren erg op haar gesteld. Op een dag kwam er in het kleine dorp post binnen vanuit Frankrijk. Babette bereidde zich voor om naar Frankrijk te vertrekken, maar voor haar vertrek wilde ze nog een Franse maaltijd serveren ter ere van de 100ste verjaardag van de overleden vader die door iedereen zeer geliefd was.

Babette doet op het einde van de film een prachtige uitspraak. ‘Een kunstenaar is nooit arm. Door de wereld klinkt het geroep uit het diepst van het hart van een kunstenaar: geef me de kans om mijn allerbest te doen!’

Benieuwd waarom ze dit zegt?
Zet de film dan eens op je menukaart want je mist echt iets als je hem nooit zou ‘proeven’.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een compliment aan echte vrouwen - de nieuwe Miss Nederland uitslag

Waarom ik mij toch koud voel in de warmere winters?

Het privilege voor de gedoopte